Ułatwienia dostępu

Gdynia. Oś czasu

Sto lat Gdyni! Inspiruje, przyciąga i rozkochuje w sobie na wiele różnych sposobów. Oddziałuje, budzi skojarzenia, daje nadzieję. Od stu lat wykorzystuje swoją szansę, otwierając przed nami nowe możliwości. Była i wciąż pozostaje symbolem, ikoną, wzorem, co jednak jej nie wystarcza. I ze śmiałością dopowiada: „Jestem marzeniem!”.

14.500 lat temu

Przełamanie lodów.

Na obecnym wybrzeżu ustąpił lądolód. Pozostawił po sobie niezwykle różnorodnie ukształtowany teren. Dopiero 6000 lat później powstało Morze Bałtyckie.

10.000 lat temu

Nasi tu byli.

W okolicach dzisiejszej Gdyni ludzie pozostawili ślady, które przetrwały do dziś. Jeśli ktoś zawitał tu wcześniej, to archeologia nam to kiedyś ujawni.

3.500 lat temu

Pełen wypas.

W tym czasie mieszkano tu na stałe, rozwijając rolnictwo i wypasając zwierzęta gospodarskie. Przedstawiciele różnych kultur pojawiali się i – z różnych powodów – odchodzili.

2.500 lat temu

Personalizacja.

Nad Bałtykiem dominowała kultura pomorska, znana z urn ujmujących rysy twarzy. Kilkaset lat później rozwijała się tu kultura później nazwana oksywską.

Dobry gród, gdy wrogów w bród.

Od ponad 1200 lat okolicę obecnej Gdyni nieprzerwanie zamieszkują ludzie. Około 1000 lat temu, w razie najazdu, mogli znaleźć schronienie w grodzie na Oksywiu.

1253

Status: wieś.

W dokumencie z 31 października tego roku wymieniono Gdynię i nie znamy starszego źródła do jej dziejów (Oksywie zapisano w 1212 roku). W XIII i XIV wieku istniały niemal wszystkie wsie – dziś dzielnice.

12 maja 1734

Pożoga. 

Wojska rosyjskie spaliły wszystkie zbudowania Gdyni. Żadne inne wydarzenie nie zrujnowało jej w takim stopniu, choć ta skala (kilkanaście zagród) jest nieporównywalna.

5 sierpnia 1772

Rozbiór.

Tego dnia doszło do I rozbioru Polski, w ramach którego Pomorze wraz z Gdynią (ale jeszcze bez Gdańska) weszło do państwa pruskiego. Rozpoczął się trudny dla mieszkańców czas zaborów.

30 czerwca 1808

Wolnoć Tomku w swoim domku. 

Zakończyła się w Gdyni pańszczyzna. Ale od tej daty chłopów zwalniano ze zobowiązań dając im też grunty, co było społecznym przełomem.

1829

Pocztówka z widokiem Orłowa, 1900-1904, Wyd. Louis Glaser Leipzig

Pocztówka z widokiem Orłowa, 1900-1904, Wyd. Louis Glaser Leipzig

Nie tylko dla orłów.

Johann Adler kupił teren, na którym postawił karczmę, a potem hotel. Tym samym dał początek letnisku w późniejszym Orłowie, otwierając turystyczną kartę historii tej części wybrzeża.

1 września 1870

Ciąg na pociąg.

Otwarto linię kolejową ze Słupska do Gdańska, ze stacjami Chylonia i Mały Kack. Kiedy w 1894 roku uruchomiono przystanek w Gdyni, ta stopniowo zaczęła się rozwijać.

Pierwszy dworzec kolejowy w Gdyni, 1924, fot. nieznany, ze zbiorów Muzeum Miasta Gdyni

Pierwszy dworzec kolejowy w Gdyni, 1924, fot. nieznany, ze zbiorów Muzeum Miasta Gdyni

4 lipca 1904

Dom Kuracyjny przy obecnym Skwerze Kościuszki, lata 20. XX wieku, fot. nieznany, ze zbiorów Muzeum Miasta Gdyni

Dom Kuracyjny przy obecnym Skwerze Kościuszki, lata 20. XX wieku, fot. nieznany, ze zbiorów Muzeum Miasta Gdyni

Czas na kąpiel!

Spółka Gdyńskie Towarzystwo Kąpieli Bałtyckich postawiła przy plaży Dom Kuracyjny, rozpoczynając nowy etap letniska. Wkrótce prowadziła do niego aleja – obecna ul. 10 Lutego.

10 Lutego 1920

Morze, nasze morze...

Polska faktycznie odzyskała dostęp do Bałtyku. W Pucku odbyły się wówczas symboliczne zaślubiny z morzem, a trzy dni później polskie wojska dotarły do Gdyni.

20 czerwca 1920

Budowany port podczas inspekcji. Trzeci od prawej inż. Tadeusz Wenda, 1921, fot. nieznany, ze zbiorów Muzeum Miasta Gdyni

Budowany port podczas inspekcji. Trzeci od prawej inż. Tadeusz Wenda, 1921, fot. nieznany, ze zbiorów Muzeum Miasta Gdyni

Punkt zwrotny.

Skierowany na rekonesans wybrzeża inż. Tadeusz Wenda wskazał miejsce budowy przyszłego portu wojennego i ewentualnego handlowego – Gdynię.

Wrzesień 1922

Sprawa wagi państwowej.

Ustawa z 23 września 1922 o budowie portu potwierdzała morski kierunek polityki państwa. Prace trwały już od końca 1920 roku, a 29 maja 1921 nastąpiło ich poświęcenie.

1923

Prezydent RP Stanisław Wojciechowski (z przodu po prawej) podczas poświęcenia portu tymczasowego, 29 kwietnia 1923, fot. nieznany, ze zbiorów Muzeum Miasta Gdyni

Prezydent RP Stanisław Wojciechowski (z przodu po prawej) podczas poświęcenia portu tymczasowego, 29 kwietnia 1923, fot. nieznany, ze zbiorów Muzeum Miasta Gdyni

Mamy to!

29 kwietnia 1923 Otwarto Tymczasowy Port Wojenny i Schronisko dla Rybaków, a 13 sierpnia 1923 obsłużono pierwszy statek pełnomorski – S/S Kentucky. Wkrótce konstrukcje drewniane zastąpił żelbet.

10 lutego 1926

Aktualizacja: miasto.

Rozporządzeniem z 10 lutego 1926 Gdyni nadano prawa miejskie (weszło w życie 4 marca). To już 100 lat! Choć kiedyś bardziej obchodzono Święta Morza, my już od lat 10 lutego wyprawiamy urodziny.

Członkowie pierwszej gdyńskiej Rady Miejskiej, 1927, fot. Roman Morawski, ze zbiorów Muzeum Miasta Gdyni

Członkowie pierwszej gdyńskiej Rady Miejskiej, 1927, fot. Roman Morawski, ze zbiorów Muzeum Miasta Gdyni

1927

Modernistyczny budynek ZUS później PLO (obecnie Urząd Miasta), 1936-1939, fot. nieznany, ze zbiorów Muzeum Miasta Gdyni

Modernistyczny budynek ZUS później PLO (obecnie Urząd Miasta), 1936-1939, fot. nieznany, ze zbiorów Muzeum Miasta Gdyni

Zabudowa.

Zbudowano pierwszą kamienicę typu miejskiego. Wkrótce tradycyjne nurty architektury zaczął zastępować modernizm. W 1936 roku ukończono obiekt-ikonę ZUS (dziś Urząd Miasta).

Wrzesień 1934

Niezależni.

Portu w Gdyni uzyskał pełną niezależność w zakresie wszystkich niezbędnych czynności, które był zobowiązany prowadzić. Tym samym i Polska nie była zależna od sąsiadów.

14 września 1939

Niemiecka pocztówka z okresu II wojny światowej, 1939-1944, fot. nieznany, ze zbiorów Muzeum Miasta Gdyni

Niemiecka pocztówka z okresu II wojny światowej, 1939-1944, fot. nieznany, ze zbiorów Muzeum Miasta Gdyni

II wojna światowa.

Kapitulacja Gdyni, która po kilku dniach stała się Gotenhafen. 12 października zaczęły się „dzikie”, a później zorganizowane wysiedlenia mieszkańców.

11 listopada 1939

Kaźń.

Nastąpiła kulminacja, prowadzonych od końca października, egzekucji w Lasach Piaśnickich. Do wiosny 1940 roku pochłonęły 12-14 000 ofiar, również mieszkańców Pomorza w tym Gdyni.

28 marca 1945

Wojenne zniszczenia hali targowej, 1945, fot. nieznany, ze zbiorów Muzeum Miasta Gdyni

Wojenne zniszczenia hali targowej, 1945, fot. nieznany, ze zbiorów Muzeum Miasta Gdyni

Koniec wojny.

Do Gdyni wkroczyły wojska radzieckie i polskie. Miasto było zniszczone w około 10%, a port w 90%. Od razu rozpoczęła się odbudowa oraz wznawianie morskich połączeń handlowych.

22 lipca 1953

Elektryczny łącznik.

Uruchomiono kolej elektryczną na trasie do Gdyni. Dzisiejsza SKM trwale nie tylko skomunikowała, ale i połączyła Trójmiasto. Gdynia ma obecnie dziewięć jej przystanków.

15 grudnia 1970

Opór.

Podpisano porozumienie między władzą a protestującymi robotnikami, co było wydarzeniem bez precedensu w Polsce. Jednak członków komitetu strajkowego pobito i zatrzymano.

Grudzień 1970

Czarny Czwartek.

Rankiem 17 grudnia 1970 ostrzelano robotników idących do pracy. Wśród 18 ofiar byli też uczniowie. Wielu uczestników zajść było później szykanowanych przez władze i pracodawców.

Protesty robotników w okolicach obecnej stacji SKM Wzgórze Św. Maksymiliana, 17 grudnia 1970, fot. Zbigniew Kamieński, ze zbiorów Muzeum Miasta Gdyni

Protesty robotników w okolicach obecnej stacji SKM Wzgórze Św. Maksymiliana, 17 grudnia 1970, fot. Zbigniew Kamieński, ze zbiorów Muzeum Miasta Gdyni

11 września 1976

Ponad podziałami.

Gdynia podpisała pierwszą umowę z miastem siostrzanym (Plymouth). Potwierdziła tym dążenia ku współpracy ze światem. Dziś miast partnerskich jest 16, z których dwa zaprzyjaźnione.

30 października 1976

Przewaga.

W Stoczni im. Komuny Paryskiej uruchomiono drugi suchy dok (pierwszy w 1961) wraz z charakterystycznym dźwigiem – suwnicą bramową. Przemysł stoczniowy wzmocnił konkurencyjność.

Suwnica bramowa nad drugim suchym dokiem, 1983, fot. Janusz Uklejewski, ze zbiorów Muzeum Miasta Gdyni

Suwnica bramowa nad drugim suchym dokiem, 1983, fot. Janusz Uklejewski, ze zbiorów Muzeum Miasta Gdyni

Lato 1980

Ramię w ramię.

Strajki objęły cały kraj, w tym Gdynię. 31 sierpnia w Gdańsku podpisano porozumienie z władzami. Walkę Solidarności o lepszą Polskę od 13 grudnia 1981 spowolnił stan wojenny.

1989-1900

Przełom.

Mówi się, że 4 czerwca 1989 zakończył się w Polsce komunizm, lecz proces zmian trwał trzy lata. Szczególnie znaczenie miały pierwsze wybory samorządowe 27 maja 1990. Pozwoliły one Gdyni decydować o sobie.

1999

Zdjęcie lotnicze ukazujące port zewnętrzny i fragment centrum miasta, 2000, fot. Halina Wasielke-Cieślak, ze zbiorów Muzeum Miasta Gdyni

Zdjęcie lotnicze ukazujące port zewnętrzny i fragment centrum miasta, 2000, fot. Halina Wasielke-Cieślak, ze zbiorów Muzeum Miasta Gdyni

W strukturach.

Polski kurs ku Europie i światu przyniósł przystąpienie do NATO 12 marca 1999 i wejście do Unii Europejskiej 1 maja 2004. Gdyński port stał się bazą okrętów paktu, a miasto – aktywnym partnerem Unii.

2015

Dla dziedzictwa.

23 lutego 2015 układ śródmieścia Gdyni uznano za Pomnik Historii, a starania o zachowanie dziedzictwa historii, architektury i pracy wspólnoty przyspieszyły. Obecny kierunek to lista UNESCO.

Tablica upamiętniająca uznanie śródmieścia Gdyni za pomnik historii, 21 kwietnia 2015, fot. Urząd Miasta Gdyni

Tablica upamiętniająca uznanie śródmieścia Gdyni za pomnik historii, 21 kwietnia 2015, fot. Urząd Miasta Gdyni

Jeszcze więcej historii

Historia Gdyni

Bohaterowie Gdyni